Zadbaj o wilgotność powietrza dla zdrowia

Zadbaj o wilgotność powietrza dla zdrowia

W dzisiejszych czasach zapanowała moda „na wszystko co zdrowe”. Coraz więcej uwagi przywiązuje się do wszelkich czynników wpływających na nasze zdrowie nie tylko w obecnej chwili ale także i tych które mogą wpływać na jego stan w przyszłości. Zaczynamy uprawiać więcej zdrowych sportów, zwracać uwagę na to co jemy, czy czym oddychamy. Przy tych wszystkich działaniach warto pamiętać także o tak podstawowej sprawie jaką jest odpowiednia wilgotność powietrza w pomieszczeniach w których, mimo wszystko, nadal, spędzamy najwięcej czasu.
Wilgotność powietrza wraz z jego temperaturą są czynnikami podstawowymi, bardzo ważnymi dla naszego zdrowia a także dobrego samopoczucia w domu czy pracy. Mimo to kontrola poziomu wilgotności powietrza jest nadal bardzo często pomijanym aspektem.

Według zaleceń temperatura w mieszkaniu nie powinna przekraczać 22°C (optymalnie powinna kształtować się w granicach 18-21°C). Optymalna dla człowieka wilgotność powietrza wynosić powinna od 40% do 60% (w mieszkaniu nie powinna spadać poniżej 30%).
Zbyt suche powietrze może wpływać na szybsze męczenie się oczu podczas pracy (wysychanie spojówek). Suchość powietrza będzie także odczuwana w ustach i drogach oddechowych (nosie czy zatokach), w przypadku problemów zdrowotnych z nimi związanych ich objawy mogą się nasilać.
W powietrzu unosić się będzie więcej kurzu co może powodować reakcje alergiczne.
O ile z kontrolą temperatury powietrza można poradzić sobie poprzez np. otwarcie okna, czy przykręcenie grzejników o tyle wilgotności powietrza nie będzie się dało łatwo regulować takimi sposobami. Nie jest to jednak sytuacja z której nie da się znaleźć wyjścia.
W celu łatwej kontroli i regulacji wilgotności powietrza w domu możemy posłużyć się elektronicznymi nawilżaczami powietrza, których na rynku dostępnych jest sporo. Możemy wybierać spomiędzy kilku typów nawilżaczy o różnych zasadach działania.
W celu wybrania odpowiedniego dla naszych potrzeb urządzenia możemy posłużyć się artykułem zawierającym porównanie rodzajów nawilżaczy powietrza. Znajdziemy tam wszelkie informacje o typach nawilżaczy dostępnych na rynku. Ich wady, zalety, porównania kosztów zakupu oraz eksploatacji, wydajności oraz wiele innych. Dzięki tej lekturze wybór odpowiedniego nawilżacza powietrza nie będzie stanowił problemu. Dzięki zakupowi odpowiedniego urządzenia będziemy mogli cieszyć się zdrowszym powietrzem w naszym otoczeniu a w efekcie także lepszym samopoczuciem.

Reklamy

Herbata czarna czy zielona?

W ostatnich latach coraz bardziej popularna staje się zielona herbata. Jej zwolennicy zwracają uwagę na to, że posiada ona składniki oczyszczające organizm i powinna być pita jak najczęściej. Z drugiej strony jednak niektórzy uważają, że obniża ciśnienie krwi i może nadmiernie uspokajać.

Dla osób, które lubią pić herbatę z cytryną produkuje się zieloną herbatę z dodatkiem skórki z cytryny, a także zielone herbaty aromatyzowane o różnych smakach. Taka herbata bywa także łączona z miętą. Niekoniecznie trzeba przepłacać za zieloną herbatę i kupować jedynie te najdroższe, które są uważane za oryginalne i najzdrowsze, wszystko zależy od tego, jak intensywną herbatę chcemy zaparzyć i czy odpowiada nam dodawanie do niej aromatów.

Zdarza się, że najsmaczniejsza będzie herbata zielona kosztująca około dwóch złotych, a ta, za którą trzeba by zapłacić nawet dziewięć złotych okaże się za mocna albo niesmacznie aromatyzowana. Pewnie najzdrowsza jest herbata liściasta, jednak nie każdy lubi ją zaparzać i potem odcedzać liście. Trzeba też przyznać, że nie pasuje ona do wszystkich potraw. Bardziej uniwersalna jest czarna herbata, którą pija więcej osób. Lekarze polecają picie herbaty po każdym posiłku.

Nie zaleca się jednak picia zbyt mocnej herbaty i postuluje, aby unikać popijania nią leków, ponieważ jej składniki osłabiają ich działanie. Można natomiast wypić szklankę gorzkiej herbaty przed planowanym zabiegiem pobierania krwi, zwłaszcza w przypadku dzieci i osób starszych.

 

Czy kawa jest dobra dla zdrowia?

Wiele osób nie wyobraża sobie codziennego życia bez picia kawy. Od tego napoju zaczynają każdy dzień i potem w ciągu dnia robią sobie kolejne przerwy na filiżankę kawy. Zwłaszcza osoby pracujące za biurkiem, nauczyciele i studenci wspomagają swoją uwagę i koncentrację piciem kawy. Także osoby bardzo wcześnie wstające wypijają codziennie dużo kawy.

Trzeba przyznać, że nawet lekarze podkreślają fakt, że kawa zawiera naturalne źródło antyoksydantów, które wzmacniają pracę mózgu. Nie polecają jednak picia kawy przez bardzo młode osoby i zwracają uwagę na to, żeby nie była ona zbyt mocna. Nie wszyscy mogą pić kawę ze względu na kłopoty z sercem czy ciśnieniem. Ale dla samego smaku mogą oni zaparzać sobie kawę zbożową.

Nadmierne picie mocnej kawy powoduje także wypłukiwanie magnezu z organizmu i trzeba by uzupełniać poziom magnezu tabletkami, jeżeli wypijamy zbyt dużo kawy. Nie wszyscy także mogą pić kawę popołudniami i wieczorami, ponieważ stają się za bardzo pobudzeni i potem nie mogą spać w nocy. Problemem innych osób jest natomiast fakt, że kawa wcale nie działa na nich pobudzająco i zasypiają nad zleconymi im zadaniami nawet po wypiciu silnej kawy. Wydaje się jednak, że pomimo wszystkich przedstawionych wątpliwości co do picia kawy, można ją polecać jako dobry środek pobudzający większość z nas do działania. Po prostu każdy człowiek z osobna musi wiedzieć, co jest dla niego najlepsze i na co może sobie pozwolić z uwagi na stan swojego zdrowia.

Czym najlepiej popijać tabletki?

Tabletki najlepiej jest popijać wodą mineralną. Może być ona także lekko podgrzana, zwłaszcza, jeżeli towarzyszy nam ból gardła. Z różnych względów nie powinno się popijać        leków wodą prosto z kranu. To, ile należy wypić wody zależy od rodzaju tabletek. Przy jednych wystarczy łyk wody, przy innych zalecana jest cała szklanka dla prawidłowego działania leku. Niektórzy popijają leki także herbatą. Ważne, żeby nie była ona zbyt gorąca i mocna, ponieważ może osłabiać działanie leków. Bywa, że pacjenci sięgają po soki owocowe lub inne napoje, jakie mają pod ręką, kiedy nagle przypomną sobie o tym, że nie zażyli jakiejś tabletki. Na pewno nie powinno się popijać leków kolorowymi napojami gazowanymi i kawą. Także soki marchwiowe czy bananowe, jeśli są zbyt gęste nie sprzyjają popijaniu leków. Bezwzględnie zakazane jest natomiast picie alkoholu w trakcie zażywania leków, zwłaszcza antybiotyków. Na opakowaniach konkretnych leków zamieszczane są także informacje o innych napojach, których należy unikać w trakcie ich przyjmowania. Zdarza się także, w przypadku dzieci czy osób starszych, że tabletki są rozkruszane i dodawane na przykład do zup, żeby łatwiej im było je połknąć i udało się nadać im inny smak. Niektóre witaminy, tak jak na przykład witamina c, magnez, żelazo czy wapń dostępne są w postaci tabletek musujących, które rozpuszcza się w wodzie. Ich smak sprawia, że dzieci chętnie po nie sięgają i wypijają. Można nimi także popijać inne leki.

dlaczego-nalezy-popijac-leki-woda-411975

 

Czy chodzenie do psychiatry jest powodem do wstydu?

Wiele osób znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, z którą nie potrafi sobie poradzić. Śmierć bliskiej osoby, ciężka choroba dziecka, bycie świadkiem jakiegoś wypadku czy doświadczenie przemocy rodzi ciężkie przeżycia, które tkwią głęboko w człowieku.

Niektórzy ludzie w takiej sytuacji znajdują sobie jakiegoś powiernika, inni udają się do psychologa. Zdarza się jednak, że sama porada psychologiczna nie jest w stanie komuś pomóc i kiedy trzeba na przykład wdrożyć leczenie farmakologiczne, pacjent odsyłany jest do psychiatry.

Przez lata utarło się wśród ludzi wrażenie, że chodzenie do psychologa, a tym bardziej psychiatry jest jakimś powodem do wstydu i dowodem na to, że dana osoba jest niewierząca i chora psychicznie, skoro nie wystarcza jej pomoc spowiednika w rozwiązaniu różnych problemów i musi brać leki psychotropowe. Tymczasem, jak widać z dotychczasowych refleksji, psychiatrzy nie przyjmują jedynie osób chorób psychicznie, ale też takie, które są ciężko doświadczone przez życie.

Zdarza się, że z takiej pomocy musi skorzystać osoba, która przez dłuższy okres czasu ma problemy ze snem i dziecko doświadczające przemocy w rodzinie czy szkole. Zdarza się, że sami spowiednicy jeżeli dostrzegają głębszy problem, z którym penitent nie może sobie poradzić tylko przy ich pomocy, doradzają zasięgnięcie porady u specjalisty z zakresu psychiatrii. Widać więc, że interwencja psychiatry jest czasami niezbędna do tego, żeby człowiek mógł poradzić sobie z własnymi problemami i zacząć na powrót normalnie żyć.

Jakie soki owocowe są najlepsze dla zdrowia?

Powszechnie wiadomo, że picie soków owocowych jest bardzo zdrowe. Najlepsze na pewno są soki domowej roboty, które jednak są coraz rzadziej wyrabiane i nie bardzo lubiane zwłaszcza przez dzieci, które są już przyzwyczajone do innych smaków. Jednak można starać się przyrządzać soki domowej roboty przy wykorzystaniu nowych przepisów dostępnych w Internecie czy różnych poradnikach kulinarnych. Takie soki posiadają już nieco inny smak niż tradycyjne i dlatego mogą być lubiane również przez dzieci.

W sklepach można natomiast spotkać bardzo wiele różnych soków owocowych. Warto więc zwracać uwagę na ich skład. Wiadomo, że owoce posiadają w sobie naturalne cukry, lepiej więc kupować takie soki, które nie są jeszcze dodatkowo dosładzane. Powinny na to zwracać uwagę zwłaszcza osoby cierpiące na cukrzycę. Warto także zwracać uwagę na to, żeby kupować takie soki, które nie posiadają konserwantów, aromatów i sztucznych barwników.

Na pewno zdrowe są czyste soki jednosmakowe, np. jabłkowe czy pomarańczowe. Często zaleca się dzieciom picie soków marchwiowo-owocowych, zwłaszcza jeżeli nie lubią jeść warzyw. Trzeba tylko uważać na to, żeby nie podawać ich dziecku w nadmiarze, ponieważ może to doprowadzić na przykład do powstania przebarwień skórnych. Ułatwieniem dla osób, które mają problem z anemią jest dostępność w sklepach soków buraczkowych czy pomidorowych, które pomagają w uzupełnieniu poziomu żelaza we krwi, a nie każdy ma warunki do tego, żeby je wyrabiać w domu. Warto więc sięgać po szklankę soku w swojej codziennej diecie.

 

O której godzinie jeść kolację?

Kolacja bywa jedzona w różnych godzinach, w zależności od trybu życia i innych okoliczności. Raczej o stałej porze rodzice starają się podawać kolację dzieciom. Sami natomiast jedzą o różnych porach. Wszystko zależy od godziny powrotu do domu.

Zdarza się, że ostatnia osoba wraca z pracy około godziny dwudziestej trzeciej i zaczyna robić sobie kolację, kiedy pozostali domownicy już śpią albo oglądają telewizję. Powstaje więc pytanie, jak pogodzić te wszystkie zwyczaje dotyczące godzin jedzenia kolacji z zaleceniami dietetyków, którzy najczęściej zwracają uwagę na to, że powinno się jeść ostatni posiłek na około dwie godziny przed snem i najlepiej, żeby było to coś lekkostrawnego. Na pewno kolacja może być tym bardziej obfita, im wcześniej jest jedzona, bo to pozwoli uniknąć podjadania już po kolacji.

Chodzenie spać głodnym też nie jest dobre dla zdrowia. Im później jedzona kolacja, tym powinna być bardziej lekkostrawna. Ważne, żeby kolacje jedzone po dwudziestej trzeciej zdarzały się jak najrzadziej, chyba że ktoś jest przyzwyczajony do bardzo późnego chodzenia spać, nawet po drugiej w nocy i trudno żeby potrafił tak długo wysiedzieć jedynie o kolacji zjedzonej około dwudziestej. Warto pamiętać, żeby nie chodzić spać bezpośrednio po kolacji.

Wystarczy jednak poświęcić po zjedzonej kolacji nieco czasu na przygotowanie sobie ubioru na następny dzień, wieczorną toaletę, sprawdzenie poczty i zerknięcie na jakiś program telewizyjny, a na pewno minął dwie godziny od zjedzenia kolacji zanim pójdziemy spać.